هدف اصلی سیستم امنیتی حفاظت از اموال و افراد خانه می‌باشد. هر خانه‌ای ممکن است در معرض خطر‌هایی مثل دزدی، آتش‌سوزی و … قرار بگیرد. سیستم امنیتی علاوه بر اینکه اقدامات لازم را برای رفع خطر به کار می گیرد، برای مثال اگر گاز نشتی داشته باشد سیستم تهویه هوا را روشن می‌کند تا گاز نشت کرده خارج شود، امکان مشاهده منزل ( مانیتورینگ) را به صورت دائم به شما می‌دهد. این سیستم از ترکیبی از حسگر‌ها استفاده می‌کند که از طریق فرکانس‌های رادیویی یا سیم‌ها با یک هاب مرکزی ارتباط برقرار می‌کند که با اتصال به تلفن همراه قابل کنترل می‌باشد. هاب درواقع یک صفحه نمایش که روی دیوار نصب می‌شود. حسگر‌ها نیز در همه‌ی نقاط خانه روی در و پنجره‌ها، در راهرو و مکان‌هایی که تردد در آن زیاد صورت می‌گیرد قرار داده می‌شود. سنسور‌ها باز یا بسته بودن در‌ها و پنجره‌ها را به شما اطلاع می‌دهد. همچنین زمانی که سیستم در حالت امنیتی باشد، اگر کسی در خانه شما درحال حرکت باشد و یا سعی کند سد‌های امنیتی خانه را بشکند، سیستم از طریق تلفن همره به شما هشدار می‌دهد.

 

به طور کلی و خلاصه اجزای یک سیستم امنیتی عبارتند از:

  1. پنل کنترل: کنترل پنل قلب یک سیستم امنیتی است. این وسیله از سیگنال‌های رادیویی برای برقراری ارتباط با حسگر‌ها و سایر اجزای سیستم استفاده می کند. اکثر پنل‌های کنترل دارای صفحه کلید برای فعال و غیر فعال کردن سیستم هستند.
  1. صفحه کلید: برای فعال یا غیر فعال کردن سیستم است. اغلب فقط یک صفحه کلید در هاب سیستم تعبیه شده است اما اگر خانه شما چند در ورودی دارد گرفتن چند صفحه کلید اضافی می‌تواند مفید باشد. همچنین می‌توانید به جای استفاده از صفحه کلید با یک برنامه در تلفن همراه خود کنترل سیستم را در دست بگیرید.
  1. سنسور های در و پنجره: این دستگاه کوچک که معمولا با باتری کار می‌کند از یک حسگر و یک آهنربا ساخته شده است. هنگامی که در یا پنجره باز می‌شود و تماش آهنربا با حسگر قطع می‌شود، سیگنالی به هاب فرستاده می‌شود تا شما را از باز شدن در و پنجره مطلع کند.

  1. سنسور‌های حرکتی: این دستگاه تمام مکان‌هایی که ممکن است افراد از آن عبور کنند را پوشش می‌دهد مانند راهرو‌ها، راه پله‌ها و… . فناوری این دستگاه‌ها بسیار پیشرفته است و با مجهز بودن به مادون قرمز امکان تشخیص بهتر در تاریکی را نیز دارند.
  1. دوربین: دوربین‌ها از اصلی ترین اجزا سیستم امنیتی هستند که امکان مشاهده تمام قسمت‌های خانه و محل کار را در هر زمانی از طریق موبایل فراهم می‌کنند.
  1. سنسور شکستن شیشه: این سنسور بر روی شیشه نصب می‌شود. اگر سارق برای دور زدن سیستم امنیتی به جای عبور از در اقدام به شکستن شیشه کند، سنسور متوجه می‌شود و سیستم امنیتی را فعال می‌کند.
  1. آژیر‌ها: هیچ چیز بهتر از یک زنگ هشدار برای مطلع کردن شما و همسایگانتان از خطر نیست. تمام سیستم‌های امنیتی مجهز به آژیر هستند که معمولا یک آژیر در هاب تعبیه می‌شود.

دلایل استفاده از سیستم امنیتی هوشمند

  • امکان تعریف کردن مناطق مختلف در خانه، و مدیریت هر یک به صورت جداگانه
  • ارتباط با سایر تجهیزات هوشمند، برای تعریف سناریوهای مختلف مسافرت، شب و … یا شبیه‌سازی حضور در خانه
  • امکان انتخاب عکس‌العمل سیستم امنیتی توسط شما روی تلفن همراه
  • قابلیت فعال یا غیر فعال کردن سیستم از راه دور
  • اطلاع‌رسانی هر خطر احتمالی به صاحب خانه از طریق اعلان هوشمند
  • تامین آسایش و آرامش افراد به خصوص کودکان و سالمندان
  • ساده بودن استفاده و وجود رابط کاربری قابل فهم
  • کنترل از راه دور و از روی تلفن همراه به منظور تامین امنیت بیشتر در هر کجا و هر زمان
  • مجهز بودن به سنسورهای حساس و دقیق به حرکت
  • امکان ارسال و دریافت صوت با کیفیت بالا برای درب‌های هوشمند
  • ضبط ویدیو با سرعت و کیفیت بالا
  • میدان دید وسیع دوربین‌های هوشمند برای پوشش‌دهی نقاط دور از دسترس خانه