ایکس ری X-RAY ؛ امروزه یکی از مهم ترین وظایف در جامعه ی مدرن تامین امنیت افراد حاضر در اجتماع است . حمایت از حقوق زندگی و سلامت مردم بالاترین اولویتی است که امروزه در سطح جهانی با آن مواجه هستیم . خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی راه حل های ساده و آسانی در هر زمینه به وجود آمده است .

امر امنیت نیز تنها با سطح مناسب توسعه فناوری قابل انجام است. تصور کنید که در مکان های خاصی عمل تفتیش بدنی و تفتیش لوازم افراد به صورت دستی انجام شود . بازرسی بصری و لمسی مسافران، چمدان ها و محموله ها در نقاط بازرسی زمان بسیار زیادی می برد . از طرفی ممکن است افسر بازرسی و فردی که مسئول کار تفتیش است وظیفه ی خود را به درستی انجام ندهند . چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

 

چنین بازرسی هایی نیز می تواند برای مسافران ناخوشایند و خسته کننده باشد. به طور حتم تا به حال در فرودگاه ها یا ادارات بسیار مهم و سازمان های امنیتی ، دستگاه های بزرگی را دیده اید که چمدان و ساک و لوازم را از داخل آن عبور میدهند تا اسکن شده و از ورود لوازم خطرناک به آن محل جلوگیری شود .

این روش همان بازرسی اشعه ی ایکس است . این دستگاه ها سریع ترین و مطمئن ترین روش برای بازرسی هستند .  در مطلب امروز با این دستگاه به طور کامل آشنا میشوید و در مورد نحوه ی کارکرد آن خواهید خواند . این مطلب که چند دقیقه بیشتر وقت شما را نمیگیرد ،  در انتها اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه ی دستگاه های ایکس ری به دست خواهید آورد پس تا انتهای این مطلب همراه باشید

ایکس ری چیست ؟

ایکس ری چیست ؟ اولین سوالی که باید به آن پاسخ داد ، این است که ایکس ری چیست ؟ همانطور که در ابتدای سخن گفتیم ، دستگاه های بزرگی که کالا یا چمدان ها را درون آن قرار میدهند و اسکن میکنند یک نوع ماشین بزرگ به نام ایکس ری  (X-RAY)  است . این دستگاه میتواند با کمک اشعه ایکس خصوصیات و ویژگیهای شیمیایی و  فیزیکی مواد را بصورت سریع  در اختیار اپراتور دستگاه قرار  دهد .

در نتیجه شخص کنترل کننده به راحتی متوجه موارد مشکوک موجود در لوازم میشود . یا در بیمارستان ها پزشکان میتوانند با استفاده از این دستگاه و اشعه ی ایکس موارد غیر طبیعی را در بدن فرد بیمار تشخیص دهند .

ایکس ری به نوعی یک تونل تصویر برداری است و اجسام را از طریق ریل مخصوص از داخل خود عبور میدهد . این وسیله ، با استفاده از تابش الکترومغناطیسی تصاویر را ایجاد میکند .  سپس این تصاویر را می توان به صورت دیجیتال یا روی فیلم مشاهده کرد .

در زمینه ی علوم پزشکی این دستگاه ها معمولا برای نشان دادن محل شکستگی استخوان و کمک به پزشکان در تشخیص آنها بسیار مفید هستند . در گیت های فرودگاهی و راه آهن ها نیز برای تشخیص لوازم فلزی خطرناک یا مواد شیمیایی ممنوعه ، بسیار تاثیر گذار میباشد .

ایکس ری
ایکس ری

انواع ایکس ری

شرکت متین الکترونیک ایرانیان ارائه دهنده انواع ایکس ری در ایران میباشد ؛ از انواع ایکس ری در موارد مختلفی بهره برده میشود . یکی از انواع مختلف این دستگاه ها ، اسکنر وسایل نقلیه با اشعه X  EGS-SCAN k 01  است .

این سیستم یک سیستم بازرسی اشعه ایکس پورتال است و کامیون های بارگیری شده ، وسایل نقلیه لود شده ، ظروف ، محموله های بزرگ و محموله های هوایی  را به راحتی میتواند اسکن کند .

معمولا اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه ایکس ری شامل ژنراتور اصلی ، حسگر های نوری ، آشکارسازهای خطی ، سنسور ها ، ریل و  کابین بازرسی که شامل مانیتور و تجهیزات مرتبط است ، میباشد .

این دستگاه  توسط پرده هاي سربي و همچنين پانل هاي سرب پوشانده شده است و باعث میشود که از تابش اشعه ايکس ری به بيرون از دستگاه جلوگیری شود .

کاربرد ایکس ری

کاربرد ایکس ری چیست ؟ اگر دقت کرده باشید  همه ی ما حدقل یک بار در طول زندگیمان با دستگاه های اشعه ی ایکس یا ایکس ری برخورد کرده ایم . ممکن از در هنگام ورود به یک مکان خاص مثل اداره یا گیت فرودگاه آن ها را دیده باشیم و یا در بیمارستان برای اسکن و گرفتن عکس های رادیوگرافی با آن رو به روبه رو شده باشیم .

گرچه امکان دارد حتی تا به امروز نام این دستگاه را هم نمیدانستید و با کاربرد های اصلی آن آشنایی نداشتید . این تونل تصویر برداری یکی از بهترین سیستم های طراحی شده برای بررسی کردن وسایل و اشیاء قابل حمل افراد است . و معمولا در مکان هایی که ورودی در آن جا بسیار با اهمیت است مورد استفاده قرار میگیرد .

البته دستگاه های اشعه ی ایکس در امور پزشکی نیز بسیار تاثیر گذار است . عکسی که توسط دستگاه اشعه ی ایکس ایجاد می شود رادیوگرافی نامیده می شود.

علم پزشکی انواع مختلفی از اشعه ایکس را می شناسد. این موارد به شرح زیر است :

  • توموگرافی کامپیوتری استاندارد
  • اشعه ایکس کلیه
  •  حالب و مثانه
  •  اشعه ایکس قفسه سینه
  •  اشعه ایکس دندان و استخوان
  •  اشعه ایکس ریه ها

 

مزایای ایکس ری

مزایای ایکس ری چیست ؟ امروزه  بررسی ‌های امنیتی در موقعیت‌ هایی که به سطوح بالایی از امنیت نیاز دارند  یک روش رایج بوده و ساده ترین روش برای بازرسی است . یکی از مهم ترین مزایای ایکس ری  در مدل اسکنر خودروی اشعه ایکس صدق میکند که ابزاری برای جلوگیری از قاچاق غیرقانونی پنهان انسان و مهاجرت است که از این طریق خطر حملات تروریستی را بسیار کاهش میابد.

با این روش بررسی محتویات چمدانها ، پست ، محموله و وسایل نقلیه بدون ایجاد هیچ گونه نقض در بسته بندی یا اشیاء مربوطه انجام میشود .

با استفاده از این دستگاه ها برای بازرسی امنیتی در فرودگاه ‌ها، بازرسی محموله ‌های حمل ‌شده از طریق هواپیما ، کامیون و کشتی ‌های اقیانوسی امور به راحتی در کمترین زمان انجام می ‌شود.

مشخصات ایکس ری

از مهم ترین مشخصات ایکس ری این است که ویژگی‌ های تعیین ‌کننده پرتوهای ایکس ، توانایی این را دارند که به مواد مات نوری نفوذ کنند . توانایی آن‌ ها در نفوذ به مواد مات نوری، طول موج‌ های بعد اتمی آن‌ ها و انرژی بالای فوتون ‌های پرتو ایکس ، منجر به طیف گسترده‌ای از کاربردهای صنعتی، پزشکی و علمی این دستگاه ها می ‌شود.

 یک دستگاه اشعه ایکس از دو جزء اصلی مولد اشعه ایکس و یک سیستم تشخیص تصویر تشکیل شده است . این دستگاه با توجه به ابعاد و اندازه وسايل و بارهائي که تصويربرداري از آنها انجام خواهد شد تغییر میکند و در سایز های مختلفی تولید میشود.

اين ابعاد از 35×55  سانتي متر شروع شده و تا حداکثر 180×180 سانتي متر در دستگاههاي ثابت مي باشد . که بر اساس طول و عرض دهانه ورودي محاسبه مي شود.

البته فراموش نکنید که برای تصویر برداری از لوازم بزرگ تری مثل  کاميون و يا تريلرها از دستگاههاي ويژه ای استفاده مي شود که جهت هر مورد بصورت جداگانه و بر اساس نياز خريدار طراحي و ساخته ميشود.

نحوه کارکرد ایکس ری

نحوه کارکرد ایکس ری برای انتخاب يک دستگاه ايکس ري در هر زمینه ای بسيار حائز اهميت است و نمیتوان بدون اطلاعات کامل اقدام به خرید یا انتخاب دستگاه ایکس ری کرد .

براي اين منظور دانش اوليه در خصوص دستگاهها ي ايکس ري و فاکتورهاي مختلف آن ميتواند ما را در انتخاب يک دستگاه ايکس ري مناسب هدايت نمايد.

دستگاه های اسکنر امنیتی ثابت اشعه ایکس به دلیل راحتی و سهولت استفاده از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. با این حال، علیرغم سادگی ظاهری، عملکرد محصول باید منحصراً توسط اپراتورهایی انجام شود که آموزش مناسب را دیده اند . این کار توسط افراد مبتدی یا بدون مهارت نمیتواند انجام شود .

نحوه کارکرد ایکس ری به گونه است که ریل مخصوص یا تسمه نقاله هر یک از لوازم یا چمدان ها را از طریق پرتو اشعه ایکس حمل می کند و در طرف مقابل تونل ، یک آشکارساز میزان تشعشعی را که به آیتم اسکن شده نفوذ کرده است اندازه گیری می کند.

در فرآیند تابش، پرتو اشعه ایکس جهت دار پراکنده می شود و با اجسام با ضخامت ها و چگالی های مختلف برخورد می کند. به همین دلیل مقداری از انرژی تشعشع از بین می رود. پس از این اتفاق، انرژی باقیمانده توسط آشکارسازهای مخصوص ثبت شده و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود. آنها قبلاً وارد واحد پردازش می شوند، جایی که پردازش می شوند، تصویر اشعه ایکس از شی مورد بازرسی را بر روی صفحه نمایش اپراتور نمایش می دهند.

ایکس ری گمرک

میتوان گفت از مهم ترین دلایل طراحی این سیستم ها ،  اطمینان از امنیت و شناسایی اقلام یا موارد ممنوعه و همچنین موارد بالقوه خطرناک میباشد .

سلاح ‌ها، مواد منفجره، مواد آلی و خیلی چیزهای دیگر را می‌ توان با اشعه ایکس شناسایی کرد که بر روی اجسام با اندازه‌ ها و چگالی ‌های مختلف تأثیر می ‌گذارد و تصویر حاصل را به صفحه اپراتور منتقل می‌ کند.

یکی از مکان هایی که وجود این سیستم را در آن الزامی است ایکس ری گمرک است . هر روزه بار زیادی در گمرک وارد کشور میشود که باید تحت نظارت های امنیتی ورود آن ها تایید شود .

با ایکس ری گمرک اپراتور تصویر کاملی از محتویات چمدان، بسته یا محموله دریافت می کند. تصویر روی صفحه نمایش کل ساختار داخلی شی را نشان می دهد و ماموران امنیتی میتوانند موارد مشکوک را تشخیص دهند .

دستگاه ایکس ری چه چیزی را نشان نمیدهد ؟

شاید فکر کنید دستگاه های ایکس ری بتوانند تمام عناصر و اجزا را تشخیص دهند اما هنوز محدودیت هایی دارند. اما دستگاه ایکس ری چه چیزی را نشان نمیدهد ؟

دستگاه‌ های بازرسی اشعه ایکس آلاینده ‌های خاصی را شناسایی نمی ‌کنند . عناصری مثل فلزات سبک، از جمله آلومینیوم، منیزیم و تیتانیوم و چوب .

ایکس ری کامیونی

اسکن بارها و کامیون های بارگیری شده توسط سیستم غربالگری خودرو با استفاده از اشعه ایکس وسیله نقلیه بازرسی شده هنگام حرکت توسط راننده از طریق پورتال اسکن نصب شده ثابت انجام می شود. تشخیص اشعه ایکس توسط عناصر حساس به اشعه X ظرفیت بازرسی بالا را تضمین می کند.

هنگام بازرسی از بار ، راننده در معرض اشعه X قرار نمی گیرد ، بنابراین وی در کابین می ماند. با استفاده از یک فناوری نوآورانه با دوز کم برای بازرسی با استفاده از اشعه ایکس که برای غربالگری وسایل نقلیه ایجاد شده است ، کابین با راننده نیز قابل اسکن است.

در ایکس ری اسکنر معاینه اشعه ایکس پورتال وسیله نقلیه ثابت و کارتریج پورتال EGS-SCAN k 01ویژه طراحی شده است تا در پاسگاه ها در فرودگاه ها ، در فرودگاه ها ، در گذرگاه های مرزی ، پاسگاه های خودرو ، انبارهای ذخیره سازی موقتی و اشیاء دیگر که در آن بازرسی استفاده می شود ، طراحی شود. وسایل حمل و نقل بار و محموله برای اهداف گمرکی یا امنیتی مورد نیاز است.

ایکس ری سواری

اسکنر وسایل نقلیه  برای اتومبیل های با اشعه ایکس و وسایل نقلیه موتوری با حداکثر ارتفاع 2.7 متر و عرض 2.6 متر طراحی شده است.این دستگاه  کالاهای پنهان  همانند قاچاق ، مواد منفجره ، مواد مخدر ، سلاح و افراد یا حیوانات پنهان را شناسایی می کند.قاچاق اشخاص ، مواد غیرقانونی از قبیل سلاح ، مواد منفجره ، کالاهای ممنوعه و سایر مواد منع مصرف در وسایل نقلیه رواج پیدا می کند.این دستگاه از توان معمولی تقریباً 180 اتومبیل در ساعت برخوردار است ، این فرض را بر عهده دارد که هر خودرو با سرعت 8 کیلومتر در ساعت حرکت می کند و 20 ثانیه برای یک اپراتور واحد برای بررسی هر تصویر اختصاص می دهد ، با استفاده از دو اپراتور توان را به میزان قابل توجهی افزایش داد حدود 225 وسیله نقلیه در ساعت.این سیستم پرتوهای اشعه ایکس خود را از بالا به پایین به سمت خودرو هدایت  می کند ، و تصویری از طرح مشخص را در کل وسیله نقلیه از جمله چرخ ها ، مخزن سوخت ، باتری و فضای داخلی خودرو ایجاد می کند ، برخلاف سیستم های رقیبی که از پرتوی زاویه دار جانبی استفاده می کنند.